ISO 9001 certificering voor de zorg

ISO 9001 certificering voor de zorg

Vanwege de Kwaliteitswet Zorginstellingen en de wet BIG zijn zorgaanbieders verplicht de kwaliteit van hun zorg te bewaken en te verbeteren. Om dit te kunnen aantonen, kiezen veel zorgaanbieders er voor om hun managementsysteem te laten certificeren. Dit certificaat laat zien dat het managementsysteem is ingericht om continue verbetering en kwaliteitszorg te waarborgen.

Certificering in de zorg

Veel brancheorganisaties waarbij instellingen zijn aangesloten stellen de volgende voorwaarde aan hun leden: om lid te worden of te blijven is het aantonen van de kwaliteit van je kwaliteitssysteem en dus aan eisen voldoen van de norm. Met een gecertificeerd kwaliteitsmanagementsysteem laat de organisatie zien dat het managementsysteem is ingericht om continue verbetering en kwaliteitszorg te waarborgen.

Welke mogelijkheden zijn er voor zorginstellingen?

Zorginstellingen kunnen op verschillende manieren op basis van de ISO 9001 norm hun managementsysteem laten certificeren. Een eerste mogelijkheid voor ISO certificering zorg is om alleen deze erkende norm te implementeren. Deze norm, internationaal erkend, stelt continue verbetering en klanttevredenheid centraal en heeft geen specifieke eisen voor de zorg. De kwaliteitseisen hebben betrekking op alle aspecten van kwaliteit in een organisatie. De norm is ook breed opgezet zodat het goed in iedere organisatie past, en opgebouwd volgens de HLS structuur wat het eenvoudig te combineren maakt met andere normen.

HKZ of NEN-EN 15224?

Wil je verder gaan en ook zorg specifieke elementen in je managementsysteem opnemen, dan heb je twee opties: HKZ of NEN 15224. In beide normen ligt de ISO 9001 als basis en zijn er bedingen toegevoegd om in te spelen op specifieke processen in de zorg.

HKZ

HKZ (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector) is een stichting, opgericht in 1994, door brancheorganisaties, zorgverzekeraars en zorgaanbieders. Het doel van Stichting HKZ is om de kwaliteit in de zorg te waarborgen. Omdat de zorg een brede sector is zijn er verschillende kwaliteitsnormen nodig. HKZ bevat verschillende branchespecifieke normen waarbij de basis altijd ISO 9001 is met een aantal zorgspecifieke eisen eraan toegevoegd. Alles is ingericht op dit specifieke type organisatie.

Het voordeel van HKZ in vergelijk met ISO 9001 is dat er meer sturing gegeven wordt aan de implementatie en invulling van het kwaliteitszorgsysteem, oftewel: je wordt begeleid in de stappen die je moet zetten voor certificering. De HKZ normen zijn dan ook opgesteld op basis van ISO 9001 en ze hebben dan ook een aantal overeenkomsten: de PDCA cyclus, de onafhankelijke beoordeling door een certificerende instelling en een cyclus van 3 jaar. De grote verschillen zijn dat ISO een internationale norm is terwijl HKZ focust op Nederlandse richtlijnen. Ook is ISO heel breed toepasbaar terwijl HKZ normen zorgspecifiek zijn.

Eisen HKZ

Om een HKZ certificaat te halen moeten er aantoonbaar aan een aantal vereisten worden voldaan. De norm bevat de eisen van ISO 9001 met een aantal zorgspecifieke eisen. Hoewel de HKZ in totaal 35 verschillende normen bevat bestaat de basis uit drie normen:

  • HKZ 143: kleine organisaties
  • HKZ 165: zorg en welzijn
  • HKZ 123: algemene organisatiedeel

Alle sectorspecifieke HKZ normen worden geïmplementeerd tezamen met HKZ 123, het algemene organisatiedeel.

NEN-EN 15224

NEN-EN 15224 is de ISO 9001 voor de zorg: een kwaliteitsnorm gericht op zorg en welzijn. Deze heeft betrekking op cliëntveiligheid en risicomanagement binnen de zorgbranche. Jouw patiënten en cliënten moeten kunnen vertrouwen op de kwaliteit van je dienstverlening. Met een NEN 15224 certificaat toon je als organisatie aan dat je betrouwbaar bent, kwaliteit levert, je kwaliteitscontrole op orde is en dat je dagelijks bezig bent met verdere verbetering van je zorgaanbod. Ook biedt de structuur van de norm de mogelijkheid tot groei, zowel in binnen- als buitenland.

De norm is opgezet omdat het voor zorgorganisaties lastig bleek ISO 9001 te implementeren, omdat die kwaliteitsnorm breed is ingestoken. De NEN 155224 bevat in de basis alle eisen van ISO 9001 met specifieke eisen en opmerkingen ter verduidelijking daaraan toegevoegd. De norm biedt ruimte om het kwaliteitsmanagementsysteem op maat te maken voor de organisatie. Interpretatie en invulling van de norm vul je in naar eigen inzicht.

Eisen NEN-EN 15224

Ook voor het NEN 15224 certificaat zijn vereisten opgesteld die behaald moeten worden. De organisatie gaat zelf met het kwaliteitsmanagementsysteem aan de slag. Zo is er voortdurend aandacht voor continue verbetering. Om de implementatie soepel te laten verlopen en goed door de audit te komen biedt de NEN 15224 veel mogelijkheden om de invulling passend voor jouw organisatie te maken. De NEN heeft elf specifieke kwaliteitskenmerken die essentieel zijn voor elk zorgproces en terug moeten komen in de documentatie. Deze elf kenmerken zijn:

  • Goede zorg, geschikt en correct;
  • Continuïteit van de zorg;
  • Doeltreffendheid;
  • Gelijkwaardigheid;
  • Zorg gebaseerd op bewijs en kennis;
  • Op de cliënt gerichte zorg met inbegrip van lichamelijke, geestelijke en maatschappelijke integriteit;
  • Betrokkenheid van de cliënt;
  • Client en patientveiligheid;
  • Toegankelijkheid.

Vraag meer informatie over begeleiding bij ISO in de zorg

Wil je meer weten over wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op, we helpen je graag verder.