HKZ

HKZ is een stichting en staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector. De stichting is in 1994 opgericht door brancheorganisaties, zorgverzekeraars en zorgaanbieders in Nederland, om de kwaliteit in de zorg te waarborgen. De zorg is een brede sector en zit anders in elkaar dan een winstgevend bedrijf. Omdat de sector zo breed is, zijn er verschillende HKZ normen, die aansluiten bij de verschillende sectoren.  

De verschillende HKZ normen

Er zijn veel verschillende normen binnen de HKZ, maar de basis bestaat uit drie normen:

  • HKZ 143: Kleine organisaties;
  • HKZ 165: Zorg & Welzijn;
  • HKZ 123: Algemene Organisatiedeel.

Organisaties met minder dan 10 fte’s en zzp’ers vallen onder de HKZ 143 voor kleine organisaties. Bij de Zorg & Welzijn, HKZ 165, kan elke organisatie binnen de zorgbranche, onder vallen. Deze twee HKZ normen zijn individueel te implementeren. Alle sectorspecifieke HKZ normen moeten in combinatie met het Algemene Organisatiedeel, HKZ 123, worden geïmplementeerd.  De sectorspecifieke HKZ normen richten zich op het primaire proces van de sector waar de organisatie onder valt. De sectorspecifieke norm en het Algemene Organisatiedeel vormen samen de HKZ norm voor de betreffende sector van de organisatie. 

De voordelen van een HKZ certificaat. 

Ben je in het bezit van een HKZ certificaat? Dan brengt dit een hoop voordelen met zich mee: 

  • Cliënten staan altijd centraal;
  • De organisatie is betrouwbaar en levert kwaliteit;
  • Je voldoet aan de eisen die cliënten, financiers en de overheid stellen;
  • Continue verbetering op de interne processen.

Samen zorgen we ervoor dat de norm goed wordt geïmplementeerd, zonder dat er overbodig veel papierwerk aan bod komt. Wil je meer informatie over de HKZ norm of wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Vul het formulier op de contact pagina in!