Het belang van kwaliteit in de zorg: verbetering van kwaliteit in de zorg voor betere resultaten

Kwaliteit in de zorg is van cruciaal belang voor het welzijn en herstel van cliënten. Het streven naar steeds betere zorg heeft een positief effect op de klanttevredenheid én resultaten. Door te focussen op continue verbetering, het verkrijgen van certificeringen en het bevorderen van patiëntgerichte zorg kunnen zorginstellingen hun kwaliteit in de zorg verhogen.

Wat houdt kwaliteit in de zorg in?

Als je het hebt over kwaliteit in de zorg heb je het over veiligheid, effectiviteit, patiëntgerichtheid, efficiëntie en betrouwbaarheid. Het houdt in dat zorginstellingen hun cliënten de best mogelijke zorg bieden met aandacht voor hun behoeften en verwachtingen. Vervolgens wordt er gewerkt aan continue verbetering.

Het meten van kwaliteit in de zorg

Het meten van kwaliteit in de zorg is essentieel om prestaties van zorginstellingen te beoordelen. Om dit te meten wordt gekeken naar klanttevredenheid, behandelresultaten en veiligheidsindicatoren. Door deze elementen te monitoren komen zwakke punten van zorginstellingen naar boven en kunnen ze daar verbeteringen op doorvoeren.

Certificeringen om kwaliteit in zorg aan te tonen

Om aan te tonen dat je als zorgorganisatie hoge kwaliteit van zorg levert en bezig bent met continue verbetering kun je verschillende normen in jouw organisatie implementeren.

ISO 9001

ISO 9001 staat voor kwaliteitsmanagement. Met een goed lopend kwaliteitssysteem in de zorg toon je aan dat je voldoet aan de hoge kwaliteitseisen. Je werkt transparant en (potentiële) klanten weten dat je betrouwbaar bent. Kernwaarden die zeker in de zorgsector erg belangrijk zijn. Daarnaast geeft de structuur van een ISO 9001 kwaliteitsmanagementsysteem je de mogelijkheid om jouw organisatie te laten groeien en de interne processen efficiënt én effectief te laten verlopen.

HKZ

HKZ speelt in op de brede zorgsector. Niet iedere beroepsgroep in de zorgsector is hetzelfde. Daarom heeft HKZ verschillende normen voor de verschillende beroepsgroepen. Zo weet je dat de HKZ norm die jij nodig hebt, goed aansluit bij jouw organisatie. Ook met een HKZ certificaat toon je aan dat je kwaliteit levert. Daarnaast zet je de cliënten altijd centraal, is je organisatie betrouwbaar en voldoe je aan de eisen die gesteld worden door cliënten, financiers en de overheid.

NEN 15224

De NEN 15224 is een kwaliteitsnorm die zich richt op cliëntveiligheid en risicomanagement. De structuur van de norm biedt de kans om als organisatie te groeien, zowel in het binnen- als buitenland. Het voordeel van de NEN 15224 kan zijn dat de norm veel ruimte biedt om het kwaliteitsmanagementsysteem op maat te maken voor de organisatie. Dit komt omdat de interpretatie en invulling van de norm naar eigen inzicht ingevuld kunnen worden. Dit maakt het gemakkelijker te implementeren en te onderhouden.

Wil jij aantonen aan jouw potentiële klanten dat jij hoge kwaliteit van zorg levert?

Dan is een certificering de oplossing. Wij helpen graag. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.